Fördelarna med P2P

Basware listar några av de största fördelarna med Purchase-to-pay, P2P, för den som funderar på att skaffa en sådan lösning.

P2P kan ge enklare inköpsprocesser, effektivare godkännanden och bättre kassaflöde menar man på Basware.

Att ha en lösning som kan hantera hela kedjan från beställning till betalning, P2P, kan säkert låta intressant och Andreas Parback, Account Manager på leverantören Basware, skriver i ett blogginlägg att det finns en rad fördelar med P2P. Här följer några av dessa:

  • P2P förenklar en organisations inköpsprocesser och hantering av leveranser, vilket medför stora besparingar i både tid och pengar. Detta genom att användaren automatiskt får ett meddelande om leveransen via systemet och ekonomiavdelningen får reda på när leveransen tagits emot.
  • En fullständig P2P-lösning ger organisationen en standardiserad inköpsprocess som normalt innebär att beställaren kan göra sina köp med bara några musklick. Allt för att underlätta både för beställaren och ekonomin. Detta gör det också möjligt att styra inköpen mot utvalda leverantörer och att öka avtalstroheten.
  • Som organisation kan man förbättra sitt kassaflöde avsevärt. P2P automatiserar inköpsprocessen och samlar all information på ett ställe så att det blir enklare att hålla koll på kassaflödet. Det finns även mycket effektiva analysverktyg för ökad kontroll och uppföljning.
  • Godkännandeprocessen blir mycket mer effektiv. Hela inköpsprocessen blir med hjälp av en P2P-lösning digitaliserad. Attestering kan då göras direkt via mobilen om man vill det, vilket gör att den ansvarige kan attestera köp var och när som helst. Detta är ett krav från många organisationer då allt fler människor är på resande fot.
  • Ett fulländat P2P-system genererar automatiskt en inköpsorder för varje beställning som skickas till leverantören och som sedan kan matchas mot fakturan. Genom avancerad artikelradsmatchning ges möjlighet att endast fokusera på avvikelser istället för ett gammeldags manuellt ”stämmer detta” arbete”. Detta sparar mycket tid och omloppstiden för fakturor i organisationen minskar avsevärt.

Fler fördelar kan ni hitta i blogginlägget här.