UPS har det kraftfullaste varumärket

I en listning av de 25 starkaste varumärkena inom logistik hamnar UPS i topp före Royal Mail.

Att UPS ligger långt fram i testandet av nya leveransmetoder via exempelvis drönare är en av anledningarna till att de tar förstaplatsen i en listning över de starkaste varumärkena inom logistik.

Brand Finance är ett företag som specialiserat sig på att värdera och stärka varumärken. De publicerar varje år en listning över de mest värdefulla varumärkena och i den senaste rangordningen av varumärken i logistikbranschen hamnar UPS på första plats. Styrkan på varumärket i den här utvärderingen beräknas enligt en rad olika faktorer som förklaras närmare i rapporten Logistics 25 2017.

Den korta versionen är att en mängd faktorer som ekonomi, hållbarhet och kundlojalitet vägs samman till ett värde som kallas Brand Strength Index, BSI. UPS får ett BSI-värde på 82,9 och totalt värderar Brand Finance varumärket till 22 miljarder dollar.

Anledningen till att UPS tar förstaplatsen beror enligt Brand Finance bland annat på stora investeringar i moderna flygplan, en ny kampanj för att stärka kundlojaliteten hos mindre företag och att de ligger långt fram med att testa framtida teknik som leverans via drönare.

Tvåan på listan är Royal Mail som får BSI-värdet 81,2 och ett uppskattat varumärkesvärde på 17 miljarder dollar. Norden representeras av Maersk på 12:e plats och DSV på plats nummer 27.