
Att analysera elmarknaden för att få de bästa avtalen kan vara en komplex operation idag. För de som tycker att det är svårt att få en överblick och hitta rätt i energidjungeln kan portföljförvaltning vara en idé.
– Genom att överlåta förvaltningen åt oss kan företag optimera sina vinster och minimera risken av höga kostnader, och i sin tur fokusera mer på kärnverksamheten, säger Mattias Hellberg, Head of portfolio management Energi Försäljning Sverige.
Energi Försäljning Sverige, som är dotterbolag till Energi Danmark-koncernen, erbjuder tre olika modeller för företag som vill ha hjälp med att hitta rätt elavtal.
- Diskretionär portföljförvaltning. Professionella förvaltare hanterar all elrisk på bästa sätt utifrån givna riskramar. Detta innebär att kundens resurser kan läggas på kärnverksamheten och resultatet innebär en optimering av företagets elkostnader.
- Traditionell portföljförvaltning. Skapar förutsägbara priser med begränsad risk, vilket underlättar budgetarbetet. Kunden kan dessutom vara delaktig i dialog med förvaltaren.
- Finanspool. Denna modell kombinerar både rörligt och fast pris där optimering sänker snittinköpet. Mindre kunder kan få en professionell förvaltning via inköp på en gemensam tidpunkt med övriga i poolen. Denna modell är unik i sin struktur och finns både som fysisk och finansiell produkt.
Tanken är att Energi Försäljning Sverige ska hjälpa företaget att analysera energibehoven och lägga upp en plan utifrån det.
– Tillsammans med kunden tar vi fram en plan och anpassar en modell utifrån deras förutsättningar, vi går igenom deras behov och tittar på hur förbrukningen ser ut i dagsläget och vi tar också fasta på vilken risknivå de är villiga att lägga sig på. Sedan analyserar vi marknaden och lägger en plan för framtida energiinköp, säger Mattias Hellberg.
Företaget får sedan en anpassad plan för sina energiinköp samt ett team bestående av en förvaltare, en avtalsansvarig och en klientkoordinator som hjälper till med fakturafrågor och andra typer av administrativa tjänster.
– Vi har alltid korta kontaktvägar och hög servicegrad. Eftersom många av oss har arbetat med det här i närmare 20 år besitter vi specialkompetens och strävar alltid efter att även utbilda våra kunder. Kunden blir därmed delaktig och vi kan tillsammans jobba fram de bästa lösningarna för just dem, säger Mattias Hellberg.