
Logistiklösningarna blir allt mer avancerade och kraftfulla i takt med att digitaliseringen tar fart på allvar inom logistikbranschen. Men det gör också att det kan vara svårare att veta vilken lösning som passar det egna företaget bäst och vad som krävs för att lyckas med implementeringen av den.
Det hoppas nu Widrikssons Åkeri kunna hjälpa till med när de lanserar en ny fristående konsulttjänst. Widrikssons har genom åren byggt upp en erfarenhet om vilka lösningar som finns, vilka styrkor och svagheter de har samt vad som krävs för att få lösningen att fungera bra i praktiken.
Den erfarenheten kan nu andra företag dra nytta av genom att anlita Widrikssons experter som konsulter. Det handlar då om allt från att utreda vilken teknisk lösning som passar bäst till att skapa processer hos kunden så att mottagare, beställare, avsändare och kundtjänst kan ta del av samma logistikinformation i realtid.
– Widrikssons kan bidra med kunskap inom den systemtekniska delen med förståelse för såväl distributionsflöden som slutkonsumentens behov. Vi har en lång historia av att möta våra kunders kunder. Det har gett oss lång erfarenhet av att se slutkonsuments behov och anpassa våra tjänster efter det, säger Foed Meliane, vice vd på Widrikssons Åkeri.
Speciellt e-handelsföretag lär kunna dra nytta av konsulttjänsten menar man på Widrikssons.
– Vi har märkt att det finns ett stort behov från e-handlare att koppla samman förståelsen för slutkonsumentens behov och kunna anpassa transportuppläggen i enlighet med de ökade kraven. Det finns många delar i logistikkedjan som behöver kunna hantera distributionsinformation och både processer och IT-system behöver anpassas efter detta, säger Foed Meliane.