
Företagens intresse för att köpa miljövänliga transporter på järnväg ökar och då skulle man kunna tro att Green Cargo, som erbjuder just den tjänsten, skulle går bra, men så är inte fallet. I den senaste halvårsrapporten visar företaget istället en förlust på 72 miljoner.
Orsaken är i första hand att volymerna minskat samtidigt som driftskostnaderna inte sjunkit i motsvarande grad.
– De ökade kostnaderna avseende underhåll är delvis ett eftersläp från den besvärliga vintern under årets första kvartal. För att sänka kostnadsnivån på utrikestransporter förbereder vi nu för att producera trafiken genom Danmark delvis i egen regi, säger Green Cargos tillförordnade VD Erik Johansson.
De minskade volymerna verkar bero på att infrastrukturproblemen gjort att Green Cargo haft svårt med sina leveranser. För efterfrågan verkar vara god. Under andra kvartalet tecknade företaget nya transportavtal för nästan 213 miljoner kronor.
Så något paradoxalt måste Green Cargo trots minussiffror nu rekrytera fler lokförare för att kunna möta efterfrågan. Dessutom har företaget investerat i nya sexaxliga Transmontanalok som har dubbelt så stor dragkraft om ett konventionellt RC-lok.
– Dessa kommer att bli en mycket viktig pusselbit i vår strävan att återta och stärka marknadsandelar inom branscher med tyngre transporter som skog och stål. Genom de nya loken tas ytterligare steg mot visionen att leverera hållbar järnvägslogistik i världsklass, säger Erik Johansson.