De som fokuserat letade lägsta priset, åkte till kinesiska östkusten.
De som sökte sökte blågul trygghet och middagar på stora hotellet i Värnamo åkte till Gnosjö.
De som ville ha den den bästa av världar, sökte en kombination av trygghet och lågt pris hos en svensktalande producent i Polen eller Litauen.
Vart du dig i världen vänder som Inköpare, så menar jag på att du kan göra skillnad. Inte bara för ditt eget företag , utan också för de leverantörer som du valt att samarbeta med.
För en del inköpare innebär detta med global sourcing att jaga runt efter nya lågprisländer och så fort man hittar en ny, ställa in GPS:en mot den nya möjligheten och avsluta tidigare samarbeten.
För vissa ”snabba varor” och tillfälliga aktiviteter kan detta vara en framgångsrik strategi, men denna strategi är varken långsiktig eller uthållig. Ibland är den till och med ganska korkad. Tänk på att starta en ny leverantör och avsluta en existerande, alltid innebär en icke negligerbar kostnad. Det är därför inte ovanligt att jagandet runt klotet leder dig tillbaka till ruta ett, det vill säga tillbaka till där du började. Du har inte kommit någonvart egentligen och du har ganska säkert fått betala en premie för att ”komma tillbaka”.
En alternativ strategi är att ställa frågan; har existerande leverantör möjligheter att vara konkurrenskraftig? Vad händer om du ritar den globala kartan, benchmarken och strategin med din befintliga leverantör; ”Allt annat lika, så ligger du på index 125 idag”.
För att vi ska behålla och utöka affärerna hos dig, kära leverantör, så vill vi nå index 100 om 2 år och index 80 om 4 år. Vår utveckling av försäljningen ser ut så här, vilket innebär att vi skulle kunna öka volymen 250 procent om vi når index 80.
Det övergripande målet bryts ned i handfast mål per år, per månad. Prisutveckling, leveransprestanda, kvalitet, miljö, VMI, produktutvecklingstid med mera.
Program för ständiga förbättringar , investeringar mm.
Uppföljningar minst 2 ggr per år i förhållande till målen och den globala benchmarken.
Produkt och produktionsanpassningar uppmuntras, grundprincipen bör vara att vi delar på alla besparingar så långe det långsiktiga målet innehålls.
Gräv där du står och går och utveckla dig själv och din affärspartner som en del av ditt företags totala inköpsstrategi. Din payback kan bli oerhörd om du får respons från dina leverantörer.